Hvordan lykkes med firmaturen? Dette må du tenke på

Sørg for at firmaturen blir årets høydepunkt. Slik planlegger du som en proff.

En vellykket firmatur har den perfekte balansen mellom sosialt samvær, fritid og faglig påfyll. Det kan være krevende å arrangere, ikke bare skal turen ha et innhold som både gir mening og er fornøyelig, man må også sørge for at den passer for alle i firmaet.

– En jevnlig dialog med kunden er viktig når vi arrangerer firmatur. Det gjelder helt fra første kontakt til gruppen skal ut og reise, sier Isabel Cooke i DFDS.

Hun forteller at deres anbefalinger baseres på gruppens behov, og at de setter sammen pakkeløsninger ut fra kundens ønsker når det gjelder lugarer, konferanserom, måltider og eventuelle felles aktiviteter.

For mange bedrifter kan det være en tidsmessig utfordring å sette seg godt nok inn i hvilke muligheter som finnes. Cooke forteller at DFDS er behjelpelige med alt fra aktiviteter om bord så vel som i land. På den måten kan bedriften fokusere mer på det faglige innholdet.

DFDS gjør det enklere å planlegge firmaturen. Ta kontakt og hør om alle mulighetene ombord.

Foto: DFDS

Daglig leder hos reisearrangøren Firmatur.no, Stig Selås, jobber til daglig med å planlegge og arrangere firmaturer, og deler her sine beste tips for en vellykket reise med bedriften.

Definer formålet med turen

– Dette gjør det lettere å finne de reisemålene, opplevelsene og overnattingsmulighetene som passer dere best, sier Selås.

Finn ut om det skal være studietur, intern konferanse, om dere ønsker foredragsholdere og om dere vil ha underholdning med lyd, lys og scene. Tenk også gjennom om det er ønskelig med aktiviteter underveis for å fremme teambuilding eller lignende.

«En jevnlig dialog med kunden er viktig når vi arrangerer firmatur. Det gjelder helt fra første kontakt til gruppen skal ut og reise.»

Isabel Cooke, DFDS

Planlegg i god tid

Hoppe-på-turer er ikke tingen når jobben skal på tur, så start gjerne planleggingen et helt år i forveien.

– Dette er spesielt viktig hvis dere ønsker å reise i høysesong. Det gir flere muligheter når det gjelder reisemål, og dere får mer for pengene, sier Selås.

Vær fleksibel

Finn frem til flere alternative datoer slik at dere kan være fleksible når det gjelder reisedag.

– Det å være fleksibel på reisedato øker sannsynligheten for å oppnå ønskene for turen og flere har anledning til å delta, sier Selås.

København byr på flere unike lokasjoner for firmafest, som for eksempel på restauranten Gro som høster alt de serverer fra sitt eget tak.

Foto: Martin Heiberg, via VisitDenmark.

Ha et budsjett

Sett opp et budsjett. Da får dere raskt oversikt over hva som er innen rekkevidde, og ikke.

– Da kan vi fokusere på de reisemålene som faktisk er innenfor deres rammer, noe som vil spare alle for tid og unødvendig arbeid, sier Selås.

Vær bevisst gruppesammensetningen og ivareta personlige hensyn

Jo bedre informasjon dere gir til turarrangøren, jo bedre kan dere regne med at turen blir. Noen har allergier restaurantene må vite om, mens andre har vondt for å gå, klaustrofobi eller høydeskrekk.

– Det er viktig for dem som skal sette sammen reisen deres å vite hvem dere er, forklarer Selås.

Teambuilding kan gi kollegene et lite ekstra kick på turen. Hva med å rappellere ned fra ripa til DFDS Seaways?

Foto: DFDS

Balanse mellom program og fritid

Det finnes ingen fasit på hvor mye program og hvor mye fritid en firmatur bør bestå av– dette bør tenkes på allerede i planleggingsfasen. Kanskje er teambuilding et nødvendig tiltak, eller ro og hvile, det kommer helt an på hvilket yrke og fase bedriften er i når turen skal gjennomføres.

– Da kan turarrangøren få til en fin balanse som passer for akkurat dere, sier Selås.

Bruk gode verktøy

Bruk gode verktøy både til planlegging, gjennomføring og evaluering så dere unngår misforståelser.

– Gjør påmelding og innhenting av korrekt informasjon direkte fra deltakerne tilgjengelig på nett. Gi dem også tilgang til program og annen relevant informasjon, som kart, adresser og kontaktpersoner, via nettsiden gjennom hele turen, avslutter  arrangøren.

STOR KONKURRANSE

VINN ÅRETS FIRMATUR FOR DIN BEDRIFT

Hvor mye kan du om København? Svar og vinn årets viktigste event for inntil 8 ansatte om bord på Københavnbåten.